Při řešení problematiky hluku, vibrací a zvukového projevu motorů osobních vozidel využívá ÚADI soudobé výpočtové a experimentální metody.
Ve fázi vývoje pohonných jednotek jsou jejich akustické projevy modelovány v prostřední pokročilého softwarového vybavení na bázi MKP (ANSYS, NASTRAN) a MBS (ADAMS). Také se využívá vlastními silami vyvinutý vysoce specialisovaný software pro hodnocení motorů a jejich částí z hlediska vibrací a hluku.
U motorů osobních vozidel lze cíleně upravovat jejich zvukový projev jak z hlediska buzení (konstrukce klikového mechanismu, pořadí zážehů apod.), tak i z pohledu přenosu vibrací jednotlivými strukturami motoru.
Vibrace a hluk fyzicky existujících motorů je možné měřit s využitím speciální experimentální techniky:
-
Akustická kamera pro nalezení zdrojů hluku
-
Akustická sonda pro detailní zjištění rozložení zdrojů hluku
-
Snímače pro určení vibrací dílčích částí pohonných jednotek
-
Elektrodynamický budič vibrací pro nejrůznější buzení dílčích částí motorů
|