Obsah:
-
Cíle a zaměření
-
Profil vedoucího výzkumné zkupiny
-
Související odkazy
Cíle a zaměření
Výzkumná skupina Dynamiky vozidel je zaměřena na výzkum a aplikace výsledků v oblasti jízdních vlastností vozidel. Činnost skupiny zahrnuje matematické modelování a simulační výpočty dynamiky vozidel, aerodynamické výpočty, jízdní zkoušky a měření jízdních manévrů, laboratorní měření parametrů vozidel. Těžištěm výzkumu je vývoj metod a nástrojů podporující návrh vozidla a to jak ve fázi, kdy ještě není vytvořen prototyp tak i v etapě, kdy se dolaďují jízdní vlastnosti vozu na základě testovacích jízd. Pro dnešní dobu je charakteristické, že jednotlivé nástroje se využívají pouze v rámci jedné vývojové etapy, např. simulace se využívají téměř výhradně v době návrhu vozidla. Během testů se výhradně používají nástroje pro sběr a analýzu dat. My se zaměřujeme na překonání těchto hranic a na účinné propojení všech nástrojů ve všech etapách vývoje a testování. Za tímto účelem budujeme náš systém softwarových nástrojů, (SADT - Systém of Automotive Development Tools), který odpovídá výše zmíněnému záměru. Úspěšnost jednotlivých analýz a výpočtů do značné míry závisí na vstupních informacích, které jsou pro tyto účely k dispozici. Proto naše úsilí rovněž směřujeme k vypracování metod využívajících moderních technologií k zajištění potřebných dat.
Spolupracujeme s firmami v automobilovém průmyslu na výzkumných projektech, na vývoji výpočetních nástrojů a poskytujeme služby v oblasti měření. Naše zkušenosti, software a experimentální vybavení nabízíme formou služeb firmám nejen v automobilovém průmyslu. Služby poskytujeme i v oblasti motoristického sportu.
Profil vedoucího výzkumné skupiny
Doc. Ing. Petr Porteš, Ph.D. se dlouhodobě věnuje dynamice vozidel zejména v oblasti jízdních vlastnosti a ovladatelnosti a to jak po teoretické stránce tak aplikacemi vědeckých poznatků v praxi. Je zakladatel výzkumné skupiny Dynamiky vozidel. Buduje zázemí skupiny v oblasti měřící techniky, software (ADAMS, Matlab) a je zakladatel 3D pracoviště s 3D scannery. Systematicky pracuje na vývoji softwarových nástrojů SADT (System of Automotive Development Tools) zaměřených na podporu konstrukčního návrhu vozidla, analýzy jízdních stavů (vypočtených i měřených), optimalizace kinematických i dynamických vlastnosti zavěšení kol a subsystémů vozidel ovlivňující jízdní vlastnosti automobilů.
Vyučuje Dynamiku vozidel a Virtuální prototypy. V oblasti simulací zavedl do výuky a na univerzitu multibody software ADAMS a je odborným grantem tohoto software pro celou univerzitu.
Vedle teoretických znalostí má i praktické zkušenosti získané zejména působením v oblasti motosportu (www.carsdynamics.eu). Je konzultantem řady českých závodních týmů, spolupracoval na vývoji továrních vozů pro mistrovství světa v rally a vozu kategorie S2000, závodní okruhových vozů (otevřených formulových vozů, vozů GT a další). Spolupracuje s vývojovými odděleními firem v automobilovém průmyslu. Společně se studenty doktorského studia řeší s těmito firmami řadu výzkumných projektů.
Kontakt:
Doc. Ing. Petr Porteš, Ph.D.
Vedoucí odboru automobilů a traktorů
Ústav automobilního a dopravního inženýrství
Fakulta strojního inženýrství
Vysoké učení technické v Brně
Technická 2896/2
616 69 Brno
Tel.: 5 4114 2268
Fax: 5 4114 3232
E-mail: portes@fme.vutbr.cz
Další spolupracovníci:
Ing. Ondřej Blaťák, Ph.D.
Ing. Jan Vančura, Ph.D.
Ing. Petr Hejtmánek, Ph.D.
Ing. Pavel Kučera, Ph.D.
Ing. Lubor Zháňal, Ph.D.
Ing. Jan Fojtášek
Podřazené stránky:
Simulace Vozidel
Analýza dat
Jízdní zkoušky
Laboratoř dynamiky vozidel
3D Laboratoř
Hardware In the Loop
SADT - System of Automotive Development Tools
SAMS (Symbolická Analýza Mechanických Systémů)
SAMS Suspension
SAMS Vehicle Steady State
SADT - Analýza dat
Nabídka služeb v oblasti dynamiky vozidel
|