ÚADI provádí výzkum a vývoj v oblasti dynamiky a životnosti spalovacích motorů osobních vozidel s využitím výpočetních, jakož i experimentálních metod.
Pokročilé a účinné výpočtové metody pro modelování dynamiky celého motoru představuje komplexní výpočtový model – tzv. virtuální motor. Ten umožňuje řešit strukturní, tepelné a životnostní úlohy a obsahuje tyto moduly:
-
Klikový mechanismus – centrální modul virtuálního motoru, zahrnující různé typy těles a vazeb mezi nimi včetně modelu kluzných a valivých ložisek, jenž umožňuje řešit libovolné koncepce klikového mechanismu (uspořádání řadové, vidlicové, s protiběžnými písty, hvězdicové a další speciální koncepce).
-
Ventilový rozvod – dynamika nejrůznějších koncepcí ventilového rozvodu (SV, OHV, OHC a jiné), včetně desmodromického ovládání a variabilního řízení.
-
Vyvažovací jednotka – různé typy vyvažovacích hřídelů a mechanismů a jejich vliv na dynamiku klikového mechanismu i celého motoru.
-
Pohon ventilového rozvodu a příslušenství motoru – nelineární dynamický model převodu ozubenými koly, řetězem, řemenem a podobně.
-
Vstřikovací jednotka – model mechanicky poháněného vstřikovací jednotky motorů s vysokotlakým přímým vstřikováním paliva.
|
|
Experimentální úlohy se řeší za pomoci vyspělé měřicí techniky pro bezkontaktní laserové snímání torzních a podélných vibrací. K dispozici jsou laserové vibrometry Brüel&Kjaer, POLYTEC, analyzátor Brüel&Kjaer PULSE a další zařízení.
Provádí se rovněž měření skutečného dynamického zatížení součástí motorů s využitím deformačních tenzometrů. Dynamické výpočtové modely klikového mechanismu se také ověřují bezkontaktním měřením trajektorie středu hlavních čepů klikového hřídele pomocí snímačů MICRO-EPSILON eddyNCDT.
|