UADI uadi uadi
  Domů  »  Výzkum   »  Dynamika vozidel  »  Formule Ford
Mapa webu  |  Kde nás najdete  |  i-net  | 
 |  czech english    
  
   

Formule Ford - experimentální vozidlo  

Ústav automobilního a dopravního inženýrství (dále jen ÚADI) se dlouhodobě zabývá dynamikou vozidel. V rámci výzkumné činnosti se věnuje vývoji matematických modelů vozidel, optimalizací mechanismů zavěšení kol, analýzou jízdních stavů a vývojem postupů zpracování měřených signálů. 

Pro tyto účely je nutné mít k dispozici experimentální vozidlo vybavené měřícím systémem. V minulosti ÚADI, využívalo pro zajištění experimentální části konkrétních výzkumných úkolů vozidla poskytnutá v rámci konkrétních spoluprací nebo vozidla zapůjčená pro tyto účely. Tento stav nebyl uspokojující, jelikož to bránilo kontinuitě prací na dlouhodobých úkolech. Znamenalo to opakovaně připravovat měřící systém, opakovaně provádět měření parametrů a opakovaně sestavovat výpočetní modely. Proto bylo rozhodnuto pořídit vlastní experimentální vozidlo vybaveno měřícím a záznamovým systémem, jež by sloužilo k vývoji metodických postupů v oblasti dynamiky vozidel. ÚADI je vybaven dostatečným počtem zkušebních vozidel sériové produkce. Tato vozidla však nejsou pro potřeby výzkumných prací v oblasti dynamiky jízdy automobilu vhodná z několika důvodů. Jedním z nich jsou vzhledem ke konstrukci samonosné karoserie omezené možnosti z hlediska uchycení jednotlivých snímačů a dalších prvků měřicího systému (použití senzorů, které jsou již na vozidle umístěné v rámci různých podpůrných elektronických systémů, je rovněž nesnadné). Dalším z důvodů může být obtížnost vytvořit matematický model vozidla vzhledem k pružným uchycením částí zavěšení atd. Experimentální vozidlo by rovněž mělo umožňovat měnit jízdní vlastnosti změnou parametrů vozidla. Těmito parametry jsou např. tuhost odpružení, změna klopné tuhosti náprav, výška středu klopení, světlá výška vozu. S ohledem na tyto aspekty byla jako experimentální vozidlo vybrána Formule Faster Ford (specifikace viz další kapitoly). Je jisté, že formule Ford nemůže být testována na běžných pozemních komunikacích, což by však při osazení sériového vozu měřicím systémem s ohledem na zákon č.361/2000 Sb. stejně možné nebylo.   

Formule Faster Ford 1600 AF 91

Motor:

Uložený podélně před zadní nápravou, vodou chlazený, rozvod OHV, litinový blok Ford Kent, dva ventily v každém válci, vrtání za zdvih 81,0 x 77,6 mm, suchá kliková skříň.

Zdvihový objemu 1587 cm3, největší výkon 89 kW při 6800/min, největší točivý moment 158 Nm při 4200/min.

Karburátor Weber 32/36.

Převodné ústrojí:

Čtyřstupňová bezsynchronní přímo řazená převodovka Hewland LD 200, otevřený diferenciál, pohon zadních kol.

Suchá, mechanicky ovládaná (ocelovým lankem), jednokotoučová spojka s talířovou pružinou.

Převodové stupně: 2,19 – 1,38 – 1,17 – 1.  Stálý převod: 3,44.

Podvozek:

Rámová konstrukce (příhradový rám svařený z ocelových trubek kruhového a obdélníkového průřezu). Všechna kola nezávisle zavěšena. Vpředu i vzadu lichoběžníková náprava s trojúhelníkovými rameny (uchycení k rámu klouby typu unibal) a se vzpěrami pushrod a vahadly. Odpružení vpředu i vzadu vinutými pružinami (možnost nastavení předpětí pružiny a také výměny za pružinu s jinou tuhostí), tlumení plynokapalinovými tlumiči Koni (s možností nastavení tlumící síly jak při stlačení tak při roztažení). Vpředu i vzadu zkrutný stabilizátor nastavitelný z místa řidiče natáčením břitu. Brzdy dvouokruhové (zapojení typu TT) s vahadlem ovládaným z místa řidiče (možnost nastavení poměru brzdné síly mezi přední a zadní nápravou). Brzdy kotoučové 247 x 10 mm s dvoupístkovými třmeny Lockheed (vpředu i vzadu) a brzdovým obložením Ferdo DS 4000. Hřebenové řízení bez posilovače. Ráfky vpředu i vzadu 5,5J x 13 ET38, pláště AVON vpředu 6,0/21-13, vzadu 7,0/22-13.  

Rozměry a hmotnosti:

Rozvor náprav 2400 mm, rozchod kol vpředu/vzadu 1471/1366 mm. Hmotnost (bez jezdce) 420 kg, objem nádrže paliva 24 l. 

pixel
Formule Student 
Formule Student

 
pixel
pixel
pixel Staré www ústavu  | VUT  | FSI  | NETME  | Teacher  | HeRoDis  | Pracovní cesty  | Mail zaměstnanci  | Studis  | Mail studenti pixel